تحقیق درباره نقش حوزه و دانشگاه در اتحاد ملی و انسجام اسلامی
رهبر معظم انقلا ب اسلا مي با روشن نگري و درک عميق از شرايط سياسي اجتماعي داخل و خارج کشور سال 1386 را سال اتحاد ملي و انسجام اسلا مي اعلا م کردند و فرمودند: «به نظر من امسال سال اتحاد ملي و انسجام اسلا مي است». يعني در درون ملت ما اتحاد کلمه همه آحاد ملت و قوميت هاي گوناگون و اصناف گوناگون ملي و در سطح بين المللي، انسجام ميان همه مسلمانان و روابط برادرانه ميان آحاد امت اسلا مي از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه آنها. بي ترديد تحقق اتحاد ملي و انسجام اسلا مي نيازمند شناسايي مباني و پايه هاي وحدت و انسجام و تلا ش در راه تقويت و تحکيم اين مباني و پايه است در اين مقاله به بررسي اين موضوع پرداخته مي شود که وحدت حوزه و دانشگاه به معناي حرکت به سوي يکي شدن است. يعني فرمان واحد بر اعضاي پيکر واحد راندن و از پريشاني رفتار جامعه پرهيختن. چون حکومت اسلا مي انگيزه و انديشه حوزه و دانشگاه است.
يکي از دستاوردهاي انقلا ب مقدس اسلا مي براساس پيروي از دستور اسلا م ايجاد اخوت و برادري در ميان همه اقشار جامعه است. خداوند در قرآن کريم مومنان را برادر همديگر خوانده است. (انما المومنون اخوه) و برادري را يکي از نعمت هاي بزرگ الهي که به لطف حق در ميان مومنان برقرار شده است توصيف نموده و بر آنان منت گذاشته و فرمان داده است که هميشه آن را به ياد داشته باشيد. «واذکروا نعمت الله عليکم اذکنتم اعدا» الف بين قلوبکم فاصبحتم بنعمه اخوانا; به ياد آوريد نعمت خداوند را که شامل حال شما شد و با اين که دشمني و کينه يکديگر داشتيد دل هاي شما را با هم الفت بخشيد و به هم نزديک کرد و با اين نعمت با هم برادر شديد» و در احاديث عبارت «المومن اخوالمومن يا المسلم» فراوان است. حقوقي که براي هر برادر مومن بر مومن و يک فرض و واجب شمرده شده است. بسيار زياد و سنگين است.
برادري در اسلا م
پيامبر گرامي اسلا م به دليل اهميت اين مساله در قانون و سفارش و توصيه هاي اخلا قي و شعار اکتفا» نفرموده بلکه عملا دو بار در ميان اصحاب خويش برادري برقرار کردند. يکبار در مکه قبل از هجرت و بار ديگر در مدينه پس از هجرت و در آنجا براي هر
تحقیق درباره نقش حوزه و دانشگاه در اتحاد ملی و انسجام اسلامی