پرداخت امن توسط کارتهای شتاب
بازگشت وجه ضمانت بازگشت تا 7 روز
تضمین کیفیت ضمانت تضمین کیفیت
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته
نویسنده
تاریخ انتشار
25 مرداد 1401
تعداد بازدید
19 بازدید
8,900 تومان

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت

فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه
فصل اول: كليات
1- کلیات
1-1- اهمیت و هدف مساله
1-1-1- اهمیت مساله
1-1-2- هدف مساله
1-2- پیشینه تحقیق- کـــــاوش در متون
1-3- روش تحقــــیق
1-3-1- روش پژوهش در بخش«بررسي پروازهاي عبوري و ترانزيت هوايي بدون توقف در
آسمان ايران»
1-3-2- روش پژوهش در بخش “تحليل و بررسي پتانسيل‌هاي بالقوه ترانزيت هوايي با توقف و ارائه راهكارهاي
جذب آن”
1-4-3- روش پژوهش در بخش “بررسي وضعيت ترانزيت مسافر درفرودگاههاي منطقه”
فصل دوم: بررسی عملکرد فرودگاههای بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت
2- بررسی عملکرد فرودگاه های بین المللی منطقه وایران در جذب پروازهای ترانزیت
2-1- فرودگاههاي بين المللي داخلي
2-2- فرودگاههاي بين المللي منطقه اي
2-3- بررسي عملكرد فرودگاههاي بين المللي ايران و منطقه در ارتباط با پروازهاي برون‌مرزي
شركتهاي هواپيمايي
2-3-1- تحليل و بررسي فرودگاههاي بين المللي ايران در ارتباط با عملكرد آنها در پروازهاي برون
2-3-1-1- بررسي گستردگي وتواتر پروازهاي بين المللي خطوط هوايي ايراني در فرودگاههاي
بين المللي كشور به منظور ارزيابي امكان جذب مسافرين ترانزيت از ساير كشورها
2-3-1-2- بررسي گستردگي و تواتر پروازهاي بين المللي خطوط هوايي خارجي در فرودگاههاي
بين المللي ايران
2-3-1-3- تحليل و بررسي فرودگاههاي بين المللي ايران در ارتباط با پروازهاي ترانزيت باتوقف
2-3-2- تحليل و بررسي فرودگاههاي بين المللي منطقه درارتباط با عملكرد آنها در پروازهاي بين‌المللي
2-3-2-1- بررسي گستردگي و تواتر پروازهاي بين المللي توسط ناوگان هوايي امارات و گلف‌اير
از پايگاههاي همان كشوها
2-3-2-2- تحليل و بررسي فرودگاههاي بين المللي منطقه در ارتباط با پروازهاي ترانزيت باتوقف
2-3-2-3- مقايسه ارتباط كمي بين پروازهاي ترانزيت باتوقف و عملكرد خطوط هوايي خارجي در هر فرودگاه
2-4- بررسي تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در فرودگاههاي منطقه
2-5-1- تعرفه‌هاي خدمات فرودگاهي در كشورهاي ارمنستان(Armenia) و آذربايجان(Azerbaijan)
2-5-2- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور بحرين (Bahrain)

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت
الف – هزينه پرداختي نشست (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي مجاز)
ب – هزينه پرداختي پاركينگ (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي مجاز)
ج – هزينه سرويسهاي مسافران
2-5-3- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور عراق (IRAQ )
الف – هزينه پرداختي نشست ( بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي )
ب – هزينه پرداختي روشنايي
ج – هزينه پرداختي پاركينگ
د – هزينه سرويسهاي مسافران
ه – هزينه نگهداري
2-5-4- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور اردن (Jordan)
الف – هزينه پرداختي نشست (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي مجاز )
ب – هزينه سرويسهاي مسافران
ج – هزينه پرداختي پاركينگ (براساس ماكزيمم وزن برخاستي مجاز)
د – هزينه پرداختي آشيانه (برپايه ماكزيمم وزن برخاستي مجاز)
ه – هزينه پل هوايي
2-5-5- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور قزاقستان (Kazakhstan )
الف – هزينه پرداختي نشست (براساس ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پرداختي پاركينگ
ج – هزينه پرداختي آشيانه
د – هزينه نگهداري
ه – هزينه سرويسهاي مسافران
2-5-6- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور كويت (Kuwait )
الف – هزينه پرداختي نشست ( براساس ماكزيمم وزن برخاستي مجاز )
ب – هزينه پرداختي روشنايي
ج – هزينه پاركينگ (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي مجاز)
د – هزينه پل هوايي
ه – هزينه سرويسهاي مسافران
2-5-7- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور عمان (Oman)
الف – هزينه پرداختي نشست (بر اساس ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پاركينگ
ج – هزينه سرويسهاي مسافران
2-5-8- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور پاكستان (Pakistan )
الف – هزينه پرداختي نشست (براساس ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه آشيانه و پاركينگ ( براساس ماكزيمم وزن برخاستي )
ج – هزينه پل هوايي
د – هزينه سرويسهاي مسافرين
ه – هزينه نگهداري (بر پايه ظرفيت هواپيما)
2-5-9- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي كشور در قطر (Qatar)
الف – هزينه پرداختي نشست
2-5-10) تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور عربستان سعودي (Saudi Arabia )
الف – هزينه پرداختي نشست (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي ناخالص)
ب – هزينه پاركينگ (برپايه ماكزيمم وزن)
ج – هزينه جابجايي مسافران
2-5-11- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور تركيه (Turkey )
الف – هزينه پرداختي نشست (برپايه ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پاركينگ (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي)
ج – هزينه روشنايي
د – هزينه اتومبيل راهنما (برحسب دلار آمريكا)
ه – هزينه بارگيري هواپيما ( بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي)
و – هزينه سرويسهاي مسافران
ز – هزينه مراقبت و نگهداري
2-5-12- تعرفه هاي خدمات فرودگاهي در كشور امارات متحده عربي (United Arab Emirates)
1– فرودگاه ابوظبي و العين
الف – هزينه نشست ( بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پاركينگ ( برپايه سطح اشغالي )
2– فرودگاه دوبي
الف – هزينه نشست (برپايه ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پاركينگ (بر پايه سطح اشغالي)
3– فرودگاه شارجه
الف – هزينه نشست (بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي)
ب – هزينه پاركينگ (بر پايه سطح اشغال)
فصل سوم: بررسي مسيرهاي هوايي و پروازهاي عبوري از آسمان ايران
3- بررسي مسيرهاي هوايي و پروازهاي عبوري از آسمان ايران
3-1- بررسي قوانين و ضوابط استفاده از مسيرهاي هوايي
3-1-1- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور ايران
3-1-2- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور افغانستان
3-1-3- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا و فضا و خدمات ناوبري در كشور ارمنستان
3-1-4- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري دركشور آذربايجان
3-1-5- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري دركشور بحرين
3-1-6- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور عراق
3-1-7- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور اردن
3-1-8- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور قزاقستان
3-1-9- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري دركشور قرقيزستان
3-1-10- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور عمان
3-1-11) بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور پاكستان
3-1-12) بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور عربستان سعودي
3-1-13) بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور تركمنستان
3-1-14- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري دركشور ازبكستان
3-1-15- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور سوريه
3-1-16- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور تاجيكستان
3-1-17- بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري در كشور تركيه
3-1-18) بررسي تعرفه هاي استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري در كشور امارات متحده عربي
3-2- بررسي پروازهاي عبوري از آسمان ايران
3-2-1- شناسايي عوامل مؤثر در ترانزيت عبوري
3-2-2- اطلاعات مربوط به پروازهاي ترانزيت عبوري از مسيرهاي هوايي ايران
3-2-3- تحليل پروازهاي عبوري از فراز ايران
3-3-1- بررسي تجهيزات هدايت و ناوبري مربوط به مسيرهاي هوايي
3-3- بررسي مسيرهاي هوايي
3-3-2- بررسي مسيرهاي هوايي ايران و منطقه
فصل چهارم بررسی گزينه های گوناگون برای جذب پروازهای ترانزيتی – بخش اول
4- بررسی گزينه های گوناگون برای جذب پروازهای ترانزيتی
4-2- شناسايي كليه پروازهاي ترانزيت باتوقف در كشورهاي منطقه در دوره زماني مربوطه
(هفته آخر ماه می 2002)
4-3- شناسايي پروازهاي ترانزيتي قابل جذب به فرودگاههاي ايران
4-4- بررسي پايگاه اطلاعاتي پروازهاي دسته (الف)
4-4-1- بررسي عملكرد پروازي خطوط اصلي اروپايي و آسياي شرقي در فرودگاههاي اطراف ايران
4-4-2- بررسي عملكرد پروازي خطوط هوايي حاشيه خليج فارس و آسياي غربي در منطقه اطراف ايران
4-5- بررسي پايگاه اطلاعاتي پروازهاي دسته (ب)
4-6- بررسی عملکرد پروازي ايران‎اير و ساير خطوط هوايي برترمنطقه‎اي در بازه زمانی مورد مطالعه
4-7- بررسي مقايسه‎اي هزينه‎هاي فرودگاهي مرتبط با ترانزيت درفرودگاههاي برتر منطقه
4-8- ارائه گزينه هاي كلي قابل بررسي
4-8-1- ارائه گزينه ها در بخش مديريت و عرضه خدمات
4-8-2) ارائه گزينه هاي عملي در بخش تقاضاي سفر و تبليغات
فصل پنجم بررسی گزينه‌های گوناگون برای جذب پروازهای ترانزيتی – بخش دوم
5-1- بررسي و تجزيه و تحليل فرودگاههاي داراي قابليت منطقه‎اي در كشور براي جذب پروازهاي
ترانزيت
5-2- بررسي و تجزيه و تحليل قوانين مربوط به رواديد در كشورهاي منطقه
5-3- تجزيه و تحليل پروازهاي ترانزيت در منطقه از نظر نوع رابطه بين مقاصد انتهايي و مياني
5-4- جمع بندي تحليل هاي مختلف
منابع فارسي
منابع انگليسي
چكيده
عنوان انگليسي

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت

فهرست جداول
عنوان
جدول (2-1): فهرست پروازهاي ترانزيت با توقف در فرودگاههاي بين‌المللي ايران در طول
يك هفته در ماه مي سال 2002 ميلادي
جدول (2-2) : فهرست پروازهاي ترانزيت باتوقف در فرودگاه شهر استانبول در طول يك هفته
مربوط به شركتهاي هواپيمايي خارجي
جدول (2-3) : فهرست پروازهاي ترانزيت باتوقف در فرودگاه شهر دوبي در طول يك هفته
مربوط به شركتهاي هواپيمايي خارجي
جدول (2-4) : فهرست پروازهاي ترانزيت باتوقف در فرودگاه شهر منامه بحرين در طول يك هفته
مربوط به شركتهاي هواپيمايي خارجي
جدول (2- 5): هزينه پرداختي نشست در فرودگاه عمان
جدول (2-6) : هزينه پرداختي نشست در فرودگاههاي پاكستان
جدول (2- 7) : هزينه آشيانه و پاركينگ در فرودگاههاي پاكستان
جدول (2-8) : هزينه نگهداري برمبناي گنجايش هواپيما در فرودگاههاي پاكستان
جدول (2-9) : هزينه پرداختي نشست در فرودگاه قطر به تفكيك گروههاي نوع هواپيما
جدول (2-10 ) : هزينه پاركينگ در فرودگاههاي كشور قطر
جدول (2-11) : هزينه پرداختي نشست در فرودگاههاي كشورتركيه
جدول (2-12): هزينه پرداختي پاركينگ در فرودگاههاي كشور تركيه
جدول (2-13) : هزينه پرداختي اتومبيل راهنما در فرودگاههاي كشور تركيه
جدول (2-14) : هزينه بارگيري هواپيما بر پايه حداكثر وزن برخاستي در فرودگاههاي تركيه
جدول (2-15): هزينه نشست بر پايه حداكثر وزن برخاستي در فرودگاههاي ابوظبي و العين
جدول (2-16) :هزينه نشست بر پايه حداكثر وزن برخاستي در فرودگاه دوبي
جدول (2-17) :هزينه نشست بر پايه حداكثر وزن برخاستي در فرودگاه دوبي
جدول (3-1): مبلغ دريافتي به ازاء هر 100 كيلومتر پرواز براساس وزن هواپيما در كشور ارمنستان
جدول (3-2) : هزينه استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري وزن هواپيما درهنگام فرود مربوط به
كشور بحرين
جدول (3-3 ): حداقل هزينه نشست و برخاست بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي دركشور عراق
جدول (3-4 ): حداقل هزينه استفاده از هوا فضا وخدمات ناوبري بر پايه ماكزيمم وزن برخاستي
مجاز در كشور اردن
جدول ( 3-5) : هزينه استفاده از مسيرهاي آسمان كشور عمان
جدول (3-6 ) : هزينه استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري براساس ماكزيمم وزن برخاستي
براي پروازهايي كه بدون توقف در كشور پاكستان از فراز آن عبور مي نمايند
جدول (3-7 ): هزينه استفاده از هوا فضا و خدمات ناوبري بر اساس ماكزيمم وزن برخاستي براي
پروازهايي كه ضمن توقف در كشور پاكستان از فراز آن عبور مي نمايند
جدول (3-8 ) : عامل وزن بر اساس بيشينه وزن برخاستي
جدول (3-9) : مبلغ دريافتي به ازاء هر 100كيلومتر پرواز براساس وزن هواپيما در كشور تركمنستان
جدول (3-10) : مبلغ دريافتي به ازاي هر پرواز عبوري بدون توقف از آسمان كشور
امارات متحده عربي
جدول (3-11) : تعداد پروازهاي ترانزيت عبوري از فراز ايران بين روسيه و كشورهاي ديگر
در سال 2000 مجموع دو جهت
جدول (3 -12): انواع و تعداد تجهيزات نصب شده در قلمروي هوايي كشور
جدول (4-1) تعداد و درصد سهم پروازهاي ترانزيتي در فرودگاههای اصلي منطقه و خطوط هواپيمايي مربوطه
جدول (4-2): اطلاعات مربوط به بخشي از پروازهاي ترانزيتي
جدول (4-3) اولويت هاي پروازي براي خطوط هواپيمايي اصلي اروپايي
جدول (4-4) اطلاعات مربوط به تعداد پروازهاي برنامه‎اي دسته (ب) در هفته مورد مطالعه در دو جهت(مسير)
جدول (4-5): سهم نواحي مختلف حوزه نفوذ فرودگاه مهرآباد در شبكه پروازي بين‎المللي ايران‎اير
در هفته مورد مطالعه
جدول (4-6): مشخصات سه نوع هواپيماي مورد بحث در هزينه‎هاي فرودگاهي
جدول (4-7) كشورهايي از منطقه كه هزينه مازادي بر هزينه نشست در صورت نشست و برخاست
در ساعاتي مشخص از شبانه روز دريافت مي‎كنند
جدول (4-8): هزينه نشست و برخاست روزانه در 18 كشور منطقه بر حسب سه نوع هواپيماي مختلف
جدول (4-9) هزينه مرتبط با مسافرين حمل شده در 18 كشور منطقه بر حسب سه نوع هواپيماي مختلف
جدول (5-1) سقف زماني مجاز براي توقف ترانزيتي در فرودگاههاي بين‎المللي كشورهاي مختلف
منطقه بدون نياز به اخذ ويزاي ترانزيت
جدول (5-2) جزئيات مربوط به پروازهايي در مسير اروپا-آسيا كه در دوبي توقف ترانزيتي دارند

فهرست اشكال
عنوان
شكل (1-1) : مقايسه بين شبكه داراي فرودگاه قطب و شبكه بدون فرودگاه قطب

روابط و فرمولها
عنوان
رابطه 3-1
رابطه 3-2
رابطه 3-3

چکیده

در این تحقیق، در مرحله اول پتانسيل و امكانات بالقوه كشور در جذب پروازهاي ترانزيت كه خود بر اقسام مختلفي مي تواند مطرح باشد بررسي مي گردد. به اين شكل كه جايگاه و عملكرد فرودگاههاي بين المللي كشور در جذب پروازهاي ترانزيت شناسايي می شود و سپس با بررسي عملكرد كشورهايي از منطقه كه در جذب پروازهاي ترانزيت موفق عمل كرده اند و با تطبيق اقدامات انجام گرفته در آن كشورها با شرايط و اوضاع كشورمان، راهكارهاي جذب درصد بيشتري از پروازهاي ترانزيت به هوا، فضا و فرودگاههاي كشور شناسايي و ارزيابي مي گردد. جذب پروازهاي ترانزيت مي تواند بهره دهي اقتصادي مناسبي براي يك كشور داشته باشد چرا كه ضمن ايجاد اشتغال، عوارض و هزينه هاي متنوعي از هواپيماههاي مربوطه اخذ مي شود.

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت
در هر بخش برای فهم بیشتر، ضمن مدلسازی مساله ،جداول و نمودارهایی ارائه شده است که در بخش مربوطه به تفصيل به آن پرداخته شده است.
در نهایت و در فصل آخر،نتیجه گیری و پیشنهاداتی جهت ارتقاء توان جذب پروازهای ترانزیتی، عبوری و توقفی، توسط کشورمان ارائه گردیده است.

کلمات کلیدی:
پرواز ترانزیت – فرودگاه های خاور میانه– هزینه – تعرفه خدمات هوایی

مقدمه
ترانزيت هوايي از سه جهت مي تواند مورد بررسي قرار گيرد ، اول ترانزيت عبوري به اين معنا كه هواپيماهاي خطوط هوايي مختلف در قبال عبور از آسمان و فضاي يك كشور بدون آنكه توقفي را در فرودگاههاي آن كشور انجام دهند ، در قبال استفاده از كريدورها و مسيرهاي هوايي و برخورداري از سيستم هاي ناوبري آن كشور مبالغي را به هواپيمايي كشوري آن كشور مي پردازند . بديهي است كه هر چه يك كشور بتواند به پروازهاي عبوري بيشتري از آسمان خود سرويس دهي نمايد، بهره بيشتري از نظر اقتصادي خواهد برد . معمولاً خطوط هوايي مختلف در بين مسيرهاي امن، كوتاهترين مسير را از نظر زماني انتخاب مي كنند كه البته تعرفه ها و عوارض عبور از آسمان هر كشور مي تواند در اين موضوع تأثيرگذار باشد.
دومين محور مطالعه پروازهاي ترانزيت همراه با توقف در فرودگاههاي يك كشور هستند. دراين نوع ترانزيت كه عمدتاً مربوط به پروازهاي دوربرد مي باشد ، هواپيماهاي خطوط هوايي مختلف بمنظور دريافت امكانات و سرويسهاي فرودگاهي نظير سوختگيري، غذا رساني، بازديدهاي فني و يا پياده و سواركردن تعدادي مسافر با اهداف افزايش ضريب پري پروازو يا گسترش شبكه پروازي در فرودگاههاي يك كشور توقف كوتاهي مي كنند و بعد از پياده و سوار كردن تعدادي مسافر و يا بعد از انجام توقف هاي عملياتي با پرداخت هزينه هايي نظير هزينه نشست، هزينه سوخت، هزينه روشنايي به مسير خود ادامه مي دهند. در سومين حالت در ارتباط با امور ترانزيت هوايي، مي توان مسئله تمايل مسافرين به استفاده از يك فرودگاه قطبي را بعنوان گره مياني پيش از رسيدن به مقصد نهايي مورد ارزيابي و بررسي قرار داد، به اين نوع ترانزيت، انتقال مسافرين گفته مي شود. در فصل دوم اين پژوهش فرودگاههاي رقيب منطقه و خطوط هوايي موفق و اصلي منطقه بررسي خواهند شد.
سپس در فصل سوم ناحيه بندي دقيقي بر مبناي عوامل اقتصـــــــادي و جغـــــــرافيايي صورت گرفته و خصوصيات هر منطقه از نظر توليد و جذب پروازهاي باري و مسافري بررسي گرديده است و درگام بعدي مبادلات بار و مسافرين نواحي مختلف شناسايي و استخراج شده است و در مرحله آخر كريدورها و مسيرهاي مصوب و مهم بين المللي كه پروازها براي عبور از كشور ايران از آنها استفاده مي كنند بررسي و شناسايي شده و ضمن تخصيص ترافيك ترانزيت هوايي عبوري به آنها ، مسيرهاي مهم كشور مشخص مي شوند بدين وسيله بستر مناسبي به منظور ادامه پژوهش در فصول پنجم تا هشتم فراهم مي شود تا بتوان ضمن بررسی دقیق کلیات مسئله، به یک نتیجه گیری دقیق دست یافت و با ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم به حل مساله کمک کرد.

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت

فصل اول

کلـیـــات

1- کلیات
1-1- اهمیت و هدف مساله
در اين قسمت از مطالعه نخست به بررسي اهميت و در مرحله بعد از آن به تشريح هدف مسئله پرداخته مي شود.

1-1-1- اهمیت مساله
با توجه به اتكاي شديد اقتصاد ايران به منابع طبيعي و به ويژه نفت و از طرف ديگر نوسانات شديد بازار جهاني نفت و محدوديتهاي منابع طبيعي ، نياز به تفكر و مطالعه به منظور ايجاد جايگزينهاي مناسب تأمين بودجه به جاي تكيه بر درآمدهاي نفتي به شدت احساس مي شود.
در اين راستا، صادرات كالاهاي صنعتي نظير ماشين آلات و صنايع دستي و كالاهاي غيرصنعتي نظير محصولات كشاورزي از يك سو و فروش خدمات مختلف نظير خدمات حمل و نقل از سوي ديگر از جمله راهكارهاي اجرايي و قابل اطمينان مي باشند.
لازم به توضيح است كه با توجه به اينكه دستيابي به حجم بالاي صادرات كالاهاي صنعتي و غيرصنعتي كه جايگزينهاي مناسبي براي تأمين بودجه بجاي تكيه بر درآمدهاي نفتي هستند ، مستلزم سرمايه گذاريهاي كلان ارزي و ريالي اوليه بوده و در بلندمدت امكان پذير مي باشند، لذا منابعي كه سريعتر و بدون ايجاد هزينه هاي سرمايه گذاري كلان اوليه به نتيجه برسند داراي اولويت مي باشند. در اين رابطه مي توان به فروش خدمات بالاخص فروش خدمات حمل و نقل ترانزيت در بخشهاي كالا و مسافر در چهار زيرمجموعه حمل و نقلي جاده اي، ريلي، هوايي و دريايي اشاره نمود.
از جمله خدمات حمل و نقلي قابل فروش، خدمات حمل ونقل در بخش ترانزيت كالا و مسافر در چهار زيرمجموعه فوق مي باشد.
بنا به نظر صاحبنظران، پديده ترانزيت كالا و مسافر با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص و مناسب كشور مي تواند يكي از جايگزينهاي مناسب بخشي از درآمدهاي ارزي كشور باشد. حال آنكه ميزان اهميت موقعيت جغرافيايي در كسب درآمدهاي ارزي چه مقدار مي باشد ، نياز به تحقيق دارد. لذا اين مطالعه از يك نگاه به دنبال شناسايي عوامل مكملي مي باشد كه در صورت حصول آنها ، با تكيه بر موقعيت جغرافيايي ايران بتوان به درآمدهاي ارزي بيشتري دست يافت.
لازم به توضيح است كه با اهميت بخشيدن به ترانزيت هوايي و تلاش براي بالابردن حجم تقاضاي ترانزيت هوايي از فضا و فرودگاههاي ارائه دهنده خدمات موجود در كشور، علاوه بر درآمد ارزي مي توان به صنعت حمل و نقل هوايي نيز اعتبار بخشيد .بنا بر اين تحليل و ارائه راهكارهاي بالفعل كردن پتانسيلهاي موجود همراه با بالابردن سطح خدمات رساني مهم و لازم به نظر مي رسد. با توجه به وسعت فراوان موضوعات مرتبط با ترانزيت هوايي، سعي شده است به مسائل و موضوعاتي پرداخته شود كه تأثير بيشتري در فرآيند ترانزيت هوايي دارند و ساختار پارامترهاي مهم مورد ارزيابي قرار گيرد.

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت
1-1-2- هدف مساله
هدف از اين تحقيق، شناخت صحيحي از ميزان تقاضاي پروازهاي ترانزيت از كشور مي باشد كه اين امر مستلزم دسترسي به ابزارهاي پيش بيني مناسب و به عبارتي تهيه و پرداخت مدل تقاضاي پروازهاي ترانزيت از ايران مي باشد. كاربرد نتايج پروژه در برنامه ريزي در موارد زير بوضوح روشن است.
1. گسترش كمي و كيفي تجهيزات ناوبري
2. اصلاح قوانين مربوط به ترانزيت هوايي
3. اصلاح و تكميل تجهيزات خدمات رساني فرودگاههاي كشور
راههاي بهره برداري بهينه از تسهيلات موجود هوايي و افقهاي سرمايه گذاري آتي همراه با اولويتــهاي اصلي آن از اهداف اصلي اين است.
در يك ارتباط متقابل ضروري است كه كشور ما به همان نسبتي كه به دليل استفاده از خدمات مختلف ارائه شده در مسيرهاي هوايي ساير كشورها متحمل هزينه مي گردد، با فراهم ساختن تجهيزات و امكانات مناسب و ارائه خدمات پروازي در مسير تردد ترافيك خارجي، درآمدهاي متعادلي را كسب نمايد، كه اين امر مستلزم بررسي امكانات و اقدامات كشورهاي رقيب در اين زمينه و شناسايي نرخ واقعي بار و مسافر عبوري از منطقه مي باشد. كه در نهايت به تعيين مدل مناسب و معقولي براي تقاضاي ترانزيت هوايي كشور چه در بخش عبوري از فراز كشور و چه در بخش همراه با توقف در فرودگاههاي كشور مي پردازد.
درواقع اين پژوهش در چارچوب پاسخگويي به سؤالات زير گام برمي دارد.

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت
1- عوامل مؤثر در استفاده از مسيرهاي هوايي فراز يك كشور (بدون توقف) توسط خطوط هواپيمايي ساير كشورها به منظور تقرب و رسيدن به مقصد نهايي كدامها هستند ؟
2- عوامل مؤثر در انتخاب فرودگاههاي يك كشور به عنوان گره مياني توسط هواپيماهاي يك شركت هواپيمايي به منظور دريافت خدمات فرودگاهي نظير سوخت گيري، غذارساني ، نظافت و پياده و سواركردن تعدادي مسافر و بار و … و نهايتاً ادامه سفر هواپيما به سمت مقصد نهايي توسط هواپيماهاي آن خط هوايي كدامها هستند؟
3- عوامل مؤثر بر جذب مسافرين انتقالي توسط فرودگاههاي كشور ثالث به منظور ادامه سفر مسافرين به سوي مقاصد نهايي از طريق آن فرودگاهها كدامها هستند؟
پس از پاسخگويي به سؤالات فوق، اين مطالعه قادر خواهد بود تا به سمت هدف خود و يا به عبارتي پاسخگويي به سؤالات زير نزديك شود.
1- چگونه از تسهيلات موجود براي بهبود وضعيت ترانزيت هوايي بهره برداري بهينه صورت پذيرد؟
2- سرمايه گذاري آتي در چه جهتي، با چه اولويتي و به چه ميزان انجام پذيرد؟
3- اثرات حاشيه اي ناشي از ايجاد تسهيلات جديد مرتبط و اعمال گزينه‌هاي مختلف در جذب پروازهاي ترانزيت به ايران چگونه مي باشد؟

1-2- پیشینه تحقیق- کاوش در متون
در طول ساليان گذشته سرمايه گذاري سنگيني در بخش حمل و نقل انجام شده و از پيچيده ترين تكنيكها و تجهيزات و تخصصها بهره برداري شده تا كالاهاي توليدي جوامع مختلف از مراكز توليد تا بازار مصرف با حداقل خسارات و ضايعات و در حداقل زمان انتقال يابند و انسانها نيز بتوانند با بهترين شرايط از مباديي كه در آنها به سر مي برند، خود را به مقاصد سفرهايشان برسانند. در راستاي گسترش حمل و نقل، حمل ونقل هوايي نيز كه از سالها قبل به شكل رؤياي پرواز در آسمانها در اذهان بسياري از انسانها جاي گرفته بود در واپسين قرن هزاره دوم ميلادي تحقق يافت و بشر بالهاي آهنين خود را بر پهنه آسمان كره زمين گشود.
حمل و نقل هوايي ابتدا در داخل كشورها برقرار شد و روز به روز رونق پيداكرد و سپس با توليد هواپيماهاي جديدتر و با فن آوري و برد بيشتر، پرواز بين كشورهاي مهم جهان امكان پذير گشت . تا قبل از جنگ جهاني دوم تكامل حمل و نقل هوايي بين المللي و نيز حجم خدمات هوايي ، آنچنان نبود كه بتواند تأثير قابل توجهي بر اقتصاد جهان و بازرگاني بين المللي داشته باشد .حال آنكه امروزه عليرغم جوان بودن صنعت حمل و نقل هوايي، در مقايسه با ساير تسهيلات حمل و نقل همچون ريل و دريا، اين صنعت به واسطه خصوصيات بي نظيرش، به ويژه از نظر زمان دربه دري بسيار كمتر بالاخص در مسافتهاي بيش از 600 كيلومتر در مقايسه با ساير امكانات حمل و نقلي نظير ريلي و جاده اي از جايگاه خاصي برخوردار شده است.

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت
با رويكردي به اين جايگاه خاص تا كنون در سطح جهان مطالعات و تحقيقات گسترده اي در رابطه با اين شاخه حمل و نقل و اين صنعت عظيم در رشته هاي مختلف علوم انجام پذيرفته و رشد مقالات علمي چاپ شده در اين زمينه به وضوح گواه اين حقيقت است . متخصصين و برنامه ريزان حمل و نقل نيز تحقيقات گسترده اي را در اين راستا انجام داده اند و مدلهاي متنوعي را با هدف بهينه سازي بهره وري از ناوگانهاي شركتهاي هوايي جهان بكارگماردن هواپيماهاي سريع السير و كاستن از هزينه هاي بسيار زياد موجود ارائه داده اند.
همچنين مطالعاتي جهت توسعه شركتهاي هوايي و مطالعات اقتصادي آنها ، ايجاد مسيــــــرهاي جديد مسافري و باري برنامه ريزي تعمير و نگهداري ، بازاريابي تقاضاي سفر هوايي، توسعه فرودگاهها،حمل و نقل مجزاي بار و برنامه ريزي پرواز و نهايتاً مطالعات ترانزيت هوايي انجام شده است و همچنان ادامه دارد.
امروزه انواع و اقسام محصولات و محموله هاي باري كشورهاي مختلف جهان، جمع آوري و در اقصي نقاط جهان در اختيار خريداران قرار مي گيرد. از دلايل اصلي اين موضوع تكامل حمل و نقل هوايي مي باشد كه مراكز توليد و توزيع را به يكديگر نزديك نموده است. پلهاي هوايي موجود بين مراكز اقتصادي و همچنين توريستي جهان مسافت و موانع جغرافيايي را بي ارزش نموده است.
تغيير و تحولات سياسي و اقتصاديي كه از پايان دهه 1970 در جهان آغاز شده و عملكرد آنها در منطقه آسيا، پايان جنگ سرد و گسترش بي سابقه رقابتهاي اقتصادي و ايجاد تقسيم بنديهاي اقتصادي و سياسي جديد جهاني نظير اتحاديه اروپا ، آ.سه.آن و … و پيدايش ابرقدرت اقتصادي جهاني ژاپن و بالاخره فروپاشي شوروي سابق و ايجاد 15 كشور جديد مشترك المنافع ، باعث ايجاد وضعيتي جديد در سيستم جهاني شده است كه در

استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت

پسورد فایل: www.bazaarfile.ir

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
عکس 10
استفاده بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پرواز های ترانزیت

8,900 تومان